Hoe houd ik een voedingsschema vol?

Volhouden van een voedingsschema

Heb je een voedingsschema in de hand genomen, maar weet je niet goed hoe je dit moet volhouden? Of wil je een voedingsschema gebruiken, maar weet je niet zeker of je dit volhoudt? Dan zijn deze tips iets voor jou! Met deze tips houd jij je voedingsschema vol.

Bereid je goed voor

Je wilt een voedingsschema gebruiken, of je gebruikt er al een. Ongeacht je doel is het verstandig om jezelf goed voor te bereiden. Voor een voedingsschema heb je ingrediënten nodig die je niet altijd is huis hebt. Daarom is het verstandig om de boodschappen van tevoren in huis te halen. Een goed moment om boodschappen te doen is na het eten. Je hebt dan geen honger en komt zo minder in de verleiding om ongezond eten te kopen. Door je boodschappen te doen voor de hele week kun je alvast maaltijden bereiden voor de dagen dat je het wat drukker hebt. Ook kun je alvast gezonde snacks in huis halen. Enkele voorbeelden hiervan zijn stukjes fruit, rauwkost of een handje noten. Als je dit al in huis hebt, is het minder verleidelijk om ongezonde snacks te eten.

Wees realistisch

Als je een voedingsschema volgt wees dan realistisch in je doel. Teleurstelling is niet goed voor je motivatie dus stel niet te hoge eisen aan jezelf. Is je doel bijvoorbeeld afvallen, dan kun je voor jezelf een doel stellen dat je 80 procent van de tijd gezond wil eten. Je maakt deze keuze dan bewust en als je een ongezonde snack eet dan zal je motivatie niet dalen. Wees je er ook van bewust dat het een marathon is en geen sprint. Ongeacht wat je doel ook is, je kunt dit niet binnen een week bereiken. Er gaat tijd overheen, maar weet dat dat mag. 

Doe het samen

Als je een voedingsschema wilt gebruiken dan het verstandig zijn om dit niet alleen te doen. Ze zeggen niet voor niets ‘samen sta je sterker’. Je kunt dit bijvoorbeeld doen met een vriendin, een neef of je buurvrouw. Kies je iemand waarmee je samenwoont dan kun je samen de maaltijden voorbereiden. Als je het even zwaar hebt, is het fijn om op je buddy terug te kunnen vallen. Stuur diegene een berichtje of bel diegene op. Zo krijg je weer de motivatie om door te gaan. Samen bereiken jullie je doel!

Conclusie

Als je een voedingsschema gebruikt of er eentje wilt gebruiken dan is het verstandig om jezelf goed voor te bereiden. Haal de boodschappen alvast in huis, zodat je maaltijden van tevoren kunt bereiden mocht je het wat drukker hebben. Daarnaast moet je realistisch zijn in je doel. Je kunt niet altijd gezond eten, hou daar rekening mee. Weet je niet of je zelfstandig een voedingsschema kunt volhouden, doe het dan samen met iemand. Zo kun je elkaar motiveren en houdt je het samen vol.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *